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»Fassbinder – JETZT« in Berlin
By Dorothea Holloway | June 4, 2015
Das ARSENAL institut für film und videokunst e. V. – juni 15:
Aus Anlass der Ausstellung Fassbinder – JETZT, die bis zum 23. August im Martin-Gropius-Bau zu sehen ist, zeigen wir bis Mitte August jeden Montag einen Film aus dem reichen OEuvre von Rainer Werner Fassbinder, der dieses Jahr 70 Jahre alt geworden wäre. Auch 33 Jahre nach seinem Tod geht von seinem Werk eine unverminderte Aktualität aus. Als Chronist der deutschen Geschichte und Gegenwart erforschte er die Strukturen, die Menschen andere unterdrücken lassen ebenso wie die emotionale Ausbeutung in intimen Beziehungen und ihre Abhängigkeit von ökonomischen Bedingungen.
In KINO – German Film No:12 (Autumn 1983) schieb Ronald Holloway über RWF:
He was the first of the New German Cinema directors to move back into the professional atmosphere of a film studio. This move marked the third,and last, phase in the career of Rainer Werner Fassbinder – once Germany’s most prolific filmmaker, and today the legendary figure in the NGC movement. Generally speaking, Rainer Werner Fassbinder’s career can be charted through three stylistic explosions:
1965-1970 Antiteater Years: From Der Stadtstreicher to Pioniere in Ingolstadt
1971-1975 Tango Productions: From Der Händler der vier Jahreszeiten to Angst vor der Angst
1976-1982 Bavaria Atelier: From Ich will doch nur, dass ihr mich liebt to QuerelleDuring each of these phases, Fassbinder worked in close association with favorite cameramen:
1965-1970: Dietrich Lohmann, Michael Ballhaus
1971-1975. Dietrich Lohmann, Michael Ballhaus, Jürgen Jürges
1976-1982: Michael Ballhaus, Xaver SchwarzenbergerBy analyzing the director’s development during these periods, one can determine how RWF reached maturity-of-expression in his final years through a process of experimentation and questing self-motivation. International critics have acclaimed his Bavarian Atelier years as being his richest.
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