• Meta

  • « | Home | »

    DOK Leipzig 2010 – Window on the World

    By Dorothea Holloway | January 14, 2011

    Festival director Claas Danielsen was able to welcome the master director Patricio Guzman from Chile to the opening of the 53rd International Leipzig Festival for Documentary and Animated Film (18.-24.10.2010) with his astounding essay from the Atacama Desert , Nostalgia de la luz (Nostalgia For The Light), which was enthusiastically received by the audience. The history of his homeland is close to the heart of Guzman who was born in Santiago de Chile in 1941. The salt desert of Atacama is the location for an impressive modern observatory which can pick up signals from outer space that have perhaps been travelling for thousands of years through the universe. The Atacama Desert is also the place where relatives of people, who were tortured and murdered by Pinochet’s thugs, search with their bare hands for the remains of their dead. The breathtaking exploration of the vast universe and the search in the desert sand for the remains of the dead, who should still be with us, are presented by Guzman as an “eternal quest”. He takes us to the observatory where scientists from all over the world are researching distant galaxies and accompanies a former prisoner as he looks for the remains of barracks from one of Pinochet’s death camps. A great moment in cinematic art. Nostalgia For The Light – with camerawork by Katell Dijan – was presented with the European Film Academy Documentary  2010 – Prix ARTE in Tallinn last December.

    The animation programme in Leipzig is a festival within a festival. It was  a kind of “break” for me from the powerful documentaries which address political issues and problems of our age. DOK 53 opened with such a film from Italy – Big Bang Big Boom by Andrea Martignoni (animation, screenplay, cinematography, editing), entertaining and highly imaginative. Meanwhile, the band Calaveras, whose enthusiasm was a delight to behold, provided a live accompaniment to an image film on DOK Leipzig.

    Of course, there were speeches: Leipzig’s Lord Mayor Burkhard Jung will continue supporting the festival and Saxony’s Culture Minister Sabine Freifrau von Schorlemer “conjured up the power of documentary images”. Both of them are sure to be pleased that festival director Danielsen was able to post an attendance record – 35,000 admissions  – for the 53rd edition of DOK Leipzig. All the new elements which have enriched the festival in recent years – such as cross media, crowdfunding, and social media marketing – were avidly followed. And I have always thought that there was a particularly nice atmosphere for the events in the Polish Institute. A list of the prize-winners can be found at www.dok-leipzig.de. I was very pleased that the award for Best Documentary in the German Competition went to How To Make a Book With Steidl by Gereon Wetzel and Jörg Adolph, a wonderful film on the ethics of work. And another wonderful thing was that Leipzig had A Tribute to Klaus Wildenhahn.

    German language version following hereafter.

    Zur Eröffnung des 53. Internationalen Leipziger Festivals für Dokumentar- und Animationsfilms (18.10. – 24.11. 2010) konnte Claas Danielsen den Meisterregisseur Patricio Guzman aus Chile begrüßen. Denn sein erstaunliches Essay aus der Atacama-Wüste Nostalgia de la luz eröffnete das DOK Festival und wurde bejubelt. Guzman, 1941 in Santiago de Chile geboren, liegt die Geschichte seines Heimatlandes am Herzen. In der Salzwüste von Atacama steht ein grandioses, modernes Observatorium, wo Signale aus dem All aufgefangen werden können, die sich vielleicht seit aber Tausenden von Jahren im Weltraum bewegen. (Kamera: Katell Dijan). Auch in der Atacama-Wüste suchen Angehörige, von durch die Schergen Pinochets gequälte und ermordete Opfer mit bloßen Händen nach Überresten ihrer Toten. Den atemberaubenden suchenden Blick ins unermeßliche Weltall und die Suche im Wüstensand nach Überresten von Toten, die eigentlich noch unter uns leben sollten, hat Guzman zur “ewigen Suche” erfahrbar gemacht. Er führt uns in die Sternwarte, wo Wissenschaftler aus aller Welt ferne Galaxien zu erforschen suchen und begleitet einen ehemaligen Häftling auf der Suche nach den Resten der Baracken des Konzentrationslagers aus der Zeit Pinochets. Eine Sternstunde der Filmkunst. Nostalgia de la luz erhielt den europäischen Dokumentarfilmpreis Prix Arte.

    Ein Festival im Festival ist in Leipzig das Programm der Animation. Für mich eine Art “Erholung” von den starken Dokumentarfilmen, in denen politische Themen und Probleme unserer Zeit behandelt werden. Zur Eröffung von DOK 53 gab’s den “Erholungsfilm” aus Italien: Big Bang Big Boom, 9:55 min, ohne Sprache (Animation, Buch, Kamera, Schnitt: Andrea Martignoni), unterhaltsam und sehr fantasievoll. Die Band Calaveras, die durch ihre Lust am Musizieren richtig Freude bereitete, begleitete live einen Image-Film zu DOK Leipzig.

    Natürlich gab es auch Reden: Leipzigs Oberbürgermeister Burkhard Jung wird auch werterhin das Festival unterstützen und Sachsens Kultusministerin Sabine Freifrau von Schorlemer “beschwor die Kraft der dokumentaren Abbilder.” Na, beide werden sich freuen, denn Festivaldirektor Claas Danielsen kann für 53. DOK Leipzig von einem Zuschauerrekord – 35.000 Besucher – berichten. All die neuen Angebote, die in den letzten Jahren das Festival bereicherten, Cross Media, Crowdfunding, Social Media Marketing, fanden ein reges Interesse. Die “Events” im Polnischen Institut haben für mich immer eine besonders angenehme Atmosphäre. Unter: www.dok-leipzig.de sind die Preise zu erfahren. Dass der Preis für den Besten Dokumentarfilm im deutschen Wettbewerb an How to make a book with Steidl von Gereon Wetzel und Jörg Adolph ging, hat mich riesig gefreut, ein wunderbarer Film von der Ethik der Arbeit. Und nochmal wunderbar: in Leipzig gab es dieses Jahr A Tribute to Klaus Wildenhahn.

    Topics: Misc. | Comments Off on DOK Leipzig 2010 – Window on the World

    Comments are closed.