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Wim Wenders und Pina
By Dorothea Holloway | March 3, 2011
Known in film-buff circles as “a filmmakers filmmaker,” Wim Wenders never fails in his films to appear to a critic’s own cinematic sensibilities. His knowledge of film history, particularly American filmhistory, is profound and extensive – indeed, his movies give you definite readings of movies he himself likes. And most of them are in the “film noir” tradition. His first feature film, upon gratuating from the Munich Film and Television Academy ( HFF ) – where his diploma-film, Summer in the City (1970), was somewhat of a sensation – was packed with references to American pop-culture: Die Angst des Tormanns beim Elfmeter (The Goalie’s Anxiety at the Penalty Kick) (1971). It was to establich his reputation almost immediately as the last member of the so-called Big three in New German Cinema, joining Rainer Werner Fassbinder and Werner Herzog in the magic circle.
Dies schrieb Ron Holloway in Kino-German Film No: 12 – “Boston Issue” – im Herbst 1983. In “A Word of Greeting” teilte Dr. Gerhard Kirchhoff, Director des Goethe Institutes Boston 1983 mit, dass eine Retrospektive von 23 Filmen des “New German Cinema” im Boston Museum of Fine Arts gezeigt werden wird “in collaboration with Deac Rossell, dem museum’s film curator. The Goethe Institute Boston is greatful for the help and cooperation provided by Dr. Ronald Holloway and Dorothea Holloway in their Kino German Film publication,” fügte Dr. Kirchhoff hinzu.
Und nun 28 Jahre später kommt von Wim Wnders die wunderbare Hommage für Pina Bausch Pina in die Kinos – das 3D-Meisterwerk lief im Wettbewerb (außer Konkurrenz) in der Berlinale. Das Publikum und die film-buffs waren begeistert und jubelten.
Wenders war schon lange von dem heißen Wunsch beseelt, über Pina und das einzigartige weltbekannte Wuppertaler Tanztheater einen Film zu machen. Aber wie bannt man den Zauber des Tanzes auf die Leinwand? Endlich kam 3D! Pina und Wim waren sich einig: jetzt konnte der Traum von einem Tanz-Film in Erfüllung gehen. Da starb im Sommer 2009 Pina Bausch. Danke Wim Wenders, danke Tanztheater Wuppertal, dass ihr für Pina Bausch jetzt erst recht ein so wunderbares filmisches Denkmal geschaffen habt. Aus Trauer wurde Tanz. Aus vier unvergesslichen Choreografien -“Sacre du Printemps”, “Kontakthof”, “Cafe Müller” und “Vollmond” – schenken uns die Künstler (Kamera: Hélène Louvart und Jörg Widmer) überwältigende Bilder in 3D-Technik, wie ich sie noch nie sah!
Was würde Ron jetzt wohl schreiben? Er starb auch 2009. Vielleicht sitzen Pina und Ron ja beisammen – sehen den Film und brauchen nicht mal 3D-Brillen.
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